19 December 2013

♥ Syukur Alhamdulillah ♥

Sometimes we forgot to say it..

but 
Allah never forget us...


many things happen around us..
so many things have happen at us...
things that make us sick...
things that made us happy...
or
things that leave a deep wounds in us,
that we wish we were dead..

instead of wishing to be dead,
we should say 
Alhamdulillah
because during this test,
they will remind us of Allah
and help us to rely on Him


all of this occurrence happen for a reason,
what the reason is,
we may not know it..
but 
Allah knows best..
Allah has prepared everything for us..
we must believe in Allah judgement...




alhamdulillah di atas segala nikmat yang diberikan...
alhamdulillah...
terima kasih Ya ALLAH SWT...


i am thankful for everything that happen to me..
it doesn't come as surprise,
but still i am thankful..
though i may be sad and upset,
but still Allah is with me..
hearing all my claims and problems,


and yet, 
Allah doesn't leave me..
always by my side...


Allahmdulillah
Allahmdulillah 
Allahmdulillah







09 December 2013

♥ Dealer The Alyn Bake Shop ♥

Assalamualaikum..

Wahhhh agak lame gak x update blog ni..
Ni nk cite something ni..

Dulu aku penah gak berangan nk wat biz online..
sbb mls da nak kene mkan gaji dgn org..
lg 1 mls nak kene terikat dgn mase da..
yela kan msuk kul 8.30pg lik 5.30ptg.

Aritu ade ade la terjumpe kat instagram ni..
dia jual kek batek jek..
tp mmg dasyat la sambutan dia..

pastu dia bukak lak iklan nak mencari dealer..
dr situ la tetibe2 dtg lak semngat nak try jd dealer dia..
suami aku ckp try la kan..
mane tau leh wat partime dlu..

Dgn rase rendah dri nyer aku pun whatsaap la owner kek batek tu..
Alyn Farina.
The Alyn Bake Shop

so tgok syarat2 tu aku pun oke jek...
Syukur Alhamdulillah
srkg aku da jd dealer dia..
sonok gak la..
tp penat skit..

biase la kan..
ni la berniaga namenya..
klu xnak penat xleh la kan..


ni la rupe kek batek dia..
coklat melimpah tu.
sedap giler..



LuraniaBiz ni INSTAGRAM aku...

Ini la dia Alyn tu..
tp kami kami pgil ELLE

 Ni lak elle dgn mak dia...
mak dia mcm mude jek kan..

ni la simbol kedai kek batek dia...


 sekian....



09 October 2013

♥ Pengorbanan Isteri Yg tidak disedari suami ♥


Tujuh Pengorbanan Istri yang Sering Tak Disadari Suami




Apa yang ada di kepala Anda apabila menyebut kata 'wanita'? Banyak definisi, banyak interpretasi. Yang pasti, wanita adalah karunia terindah yang ada dan penting di dunia. Namun, ada yang terlupa dari kita.

Apa yang ada di kepala Anda apabila menyebut kata 'wanita'? Banyak definisi, banyak interpretasi. Yang pasti, wanita adalah karunia terindah yang ada dan penting di dunia, tapi banyak perjuangan dan pengorbanan wanita tidak diketahui pria.

1. Ketika suami menikah lagi dan perempuan berusaha menerima (karena alasan ekonomi atau agama atau alasan apapun), ia akan duduk sendiri di setiap malam dalam gelap kamar saat suaminya tengah mendekap mesra seorang perempuan lain di ranjang lain. Ia akan (mungkin) menangis karena terluka, tapi demi anak-anak ia akan berusaha menerimanya dengan sabar.
2. Sebagai isteri ia siap mengorbankan impian-impianny­a demi mengurus suami (yang kadang bersifat kekanak-kanakan­ dan minta diurus) dan anak-anak yang bandel.

3. Ketika suami mencela masakannya, ia akan bersusah payah belajar masak dari siapapun untuk bisa menghidangkan makanan dengan rasa terbaik pada suami dan anak-anaknya.

4. Ia bekerja 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Jam kerjanya tak berbatas. Ia bangun ketika siapapun di rumah belum bangun, mulai bekerja, memasak, membersihkan rumah, mencuci pakaian, lalu mengurus suami sebelum pergi kerja, mengurus anak-anak berangkat sekolah, ketika pakaian kering di jemuran ia akan mengangkatnya dan menyetrika dengan rapi.

5. Kemudian setelah begitu capek mengurus rumah tangga, malam giliran memenuhi ini itu suaminya. Mulianya seorang isteri adalah: tukang masak, tukang cuci, cleaning service, babu dan penghibur suaminya digabung jadi satu.

6. Ketika suaminya menginginkan punya anak 4, 5, 6 atau 9 orang, ia sebagai isteri harus siap menderita mengandung anak dan bertarung nyawa melahirkannya. Suami kadang tidak terlalu paham penderitaan macam begini karena mereka tidak mengalaminya.

7. Meski laki-laki tak paham benar, tapi Allah Maha Mengerti, karena itulah ia memberi reward pada pengorbanan perempuan. Bagi yang meninggal karena melahirkan anak, Tuhan langsung memberinya surga. Bagi isteri yang setia bekerja mengurus rumah tangganya, dengan sabar dan ikhlas, maka silahkanlah ia masuk surga dari pintu mana saja ia suka.

Mulialah wanita shalihah. Di dunia, ia akan menjadi cahaya bagi keluarganya dan berperan melahirkan generasi dambaan. Jika ia wafat, Allah akan menjadikannya bidadari di surga. Kemuliaan wanita shalihah digambarkan Rasulullah Saw. dalam sabdanya, “Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita shalihah”. (HR. Muslim).

sumber dari :: 


07 October 2013

♥ Makanan Ibu Menyusui ♥



Banyak ‘ibu baru’ yang bingung harus makan apa selama period menyusui buah hatinya.

Apa saja sih yang sebaiknya dikonsumsi agar ASI melimpah? 
Apa saja sih yang tidak boleh dimakan? 
Inilah pertanyaan yang kerap dilontarkan oleh para ibu baru ini. 
Nah, kali ini mari kita menyimak berbagai informasi penting seputar makanan ibu yang menyusui… 

Pola Makan Seimbang 
Banyak para ibu yang tidak merasa penting untuk menjaga pola makannya selama menyusui. 
Sebagian mengatakan, “Ah, walaupun saya makan tidak teratur, ASI saya tetap keluar kok…!” 
Memang inilah keajaiban ASI… 
walaupun sang ibu pola makannya tidak teratur, 
ASI tetap bisa menjadi asupan yang bernutrisi lengkap untuk bayi. 

Namun demikian, jika Anda seorang ibu yang menyusui 
dan makanan yang Anda konsumsi mengandung kalori yang kurang, 
atau mungkin Anda hanya mengkonsumsi jenis makanan tertentu saja karena 
tidak menyukai jenis makanan lainnya misalnya,
 maka pola seperti ini juga dapat mempengaruhi kuantitas 
dan kualitas ASI yang Anda keluarkan. 

Contoh yang banyak ditemui adalah ketidaksukaan sebagian ibu terhadap sayuran.
 Ini sebenarnya tidak baik, karena mempengaruhi kualitas ASI yang dikeluarkan untuk si kecil. 

Dan tidak hanya itu, kalau pola makan Anda tidak seimbang, 
maka tubuh Anda yang akan menderita, karena ia telah bekerja keras memproduksi ASI,
 serta melakukan berbagai macam aktifitas dalam rangka merawat bayi Anda. 

Jangan Tergesa-gesa Menurunkan Berat Badan

Jika Anda seorang ibu yang baru saja melahirkan, 
mungkin salah satu kekhawatiran yang muncul adalah masalah berat badan setelah kehamilan. 
Namun demikian, Anda sebaiknya berhati-hati jika ingin menurunkan berat badan setelah kelahiran si kecil, terutama pada masa 2 bulan pertama setelah melahirkan. 

Sebagian ibu terlalu bersemangat menurunkan berat badannya 
untuk sampai kepada kondisi seperti sebelum kehamilan, 
namun yang terjadi adalah turunnya stamina dan berkurangnya produksi ASI. 
Oleh sebab itu, jika Anda ingin menurunkan berat badan pasca kelahiran bayi Anda, 
sebaiknya Anda melakukannya secara bertahap (tidak drastis), 
dan mulailah setelah bayi Anda berusia paling tidak 2 bulan. 

Bahkan, setiap kali Anda merasa lapar, segeralah makan – 
walaupun sekedar mengkonsumsi cemilan yang sehat. 
Ingat, tubuh Anda adalah ‘pabrik alami’ untuk memproduksi ASI. 
Rasa lapar merupakan indikator bahwa tubuh Anda memerlukan asupan
 dan ikutilah indikator itu dengan mengkonsumsi makanan selingan yang sehat dan seimbang. 

Pola Makan Sehat untuk Ibu Menyusui 

Lalu seperti apa sih pola makan yang sehat untuk ibu yang sedang menyusui? 
Yang jelas, prinisp dasarnya adalah makanan yang bervariasi dan seimbang. 
Jika Anda mengkonsumsi berbagai macam karbohidrat, 
protein dan lemak dalam jumlah yang cukup, 
maka tubuh Anda akan berada dalam kondisi fit. Anda pun akan merasa kenyang lebih lama. 

Berikut beberapa jenis makanan dan 
tips seputar pola makan yang sehat untuk Anda: 
Beras serta biji-bijian yang sejenisnya seperti 
gandum, jagung, oats, roti, 
dan lain-lain mengandung nutrisi serta serat yang baik bagi si kecil. 
Buah dan sayuran segar juga harus hadir dalam menu makanan Anda. 
Bagus jika Anda selalu memiliki 
stok buah-buahan dan sayuran segar, 
sehingga bisa juga menjadi cemilan sehat ketika Anda merasa lapar 

Buah dan sayur tidak harus mahal …! 

Sayuran seperti bayam, kangkung 
dan katuk juga mengandung zat besi yang baik bagi Anda. 
Sampai-sampai katuk dicap sebagai ‘sayurannya ibu menyusui’… 
soalnya dalam setiap 100 g daun katuk, terdapat sekitar 2.7 mg zat besi 
dan 204 mg kalsium lho. 

Sebisa mungkin hindari makanan kemasan, 
karena bahan yang segar jauh lebih baik nutrisinya, 
serta dapat menjadi pasokan energi yang jauh lebih baik, 
sehingga Anda pun akan merasa kenyang lebih lama. 
Makanlah jenis makanan yang bervariasi, agar bayi Anda 
juga memperoleh berbagai macam vitamin yang diperlukannya. 
Untuk menu hari ini, coba konsumsi apa yang tidak Anda konsumsi kemarin. 

Begitu seterusnya…

Jangan takut dengan kata ‘lemak’, 

karena banyak jenis lemak yang baik bagi kesehatan 
dan perlu Anda konsumsi. 
Contohnya, minyak zaitun, lemak yang terkandung dalam ikan salmon,alpukat, 
dan kacang. 
Konsumsi susu rendah lemak, yoghurt, 
dan keju sangat baik bagi si kecil, 
karena mengandung kalsium, protein dan vitamin. 
Batasi konsumsi lemak jenuh seperti yang terdapat pada daging berlemak, 
minyak kelapa, serta mentega. 
Bukannya sama sekali tidak boleh lho Bun, tapi dibatasi konsumsinya… 
Berbagai zat kimia yang Anda konsumsi juga bisa Anda transfer kepada bayi Anda melalui ASI, 
oleh sebab itu berhati-hatilah dalam memilih makanan dan cemilan. 
Zat kimia yang sangat sering ditemui pada bahan makanan adalah pestisida. 
Pastikan Anda mencuci semua buah dan sayuranyang Anda beli, 
dan untuk lebih amannya, buah-buahan seperti epal, pear 
dan sejenisnya dikupas dulu kulitnya sebelum Anda makan. 

Jenis buah dan sayuran yang biasanya lebih aman 
dari pestisida diantaranya: bawang, jagung manis, 
kol, kentang manis, jamur, nanas, alpukat, mangga, kiwi, semangka, dan anggur. 

Konsumsilah ikan dan makanan laut lainnya, 
karena mengandung nutrisi yang baik untuk Anda 
si kecil, seperti DHA, EPA dan Omega-3. 
Namun demikian, jangan terlalu banyak memakan tuna 
atau sardin kalengan – lebih baik ikan segar. 

Jangan abaikan konsumsi air putih.
 Minumlah air putih yang cukup. 

Berapa liter per hari? 
Yang penting, minumlah setiap kali Anda merasa haus. 
Jika urin Anda bening atau berwarna sedikit kuning, 
maka ini pertanda Anda meminum cukup air putih. 

Makanan Apa yang Harus Dikurangi atau 
Dihindari Ketika Menyusui? 



Sebagian ibu menghindari makanan yang terlalu pedas 
dan berbumbu ketika menyusui, 
dengan alasan kasihan kalau nanti bayinya sakit perut. 
Benarkah? 

Sebenarnya, banyak juga ibu menyusui yang tetap memakan makanan
 seperti gulai, kari dan makanan pedas lainnya 
dan bayinya dapat menerima dengan baik dan tanpa keluhan.
 Bahkan sebagian ahli menyatakan bahwa bayi 
sebenarnya menyukai berbagai ‘rasa’ yang terdapat dalam ASI. 

Mereka mengatakan bahwa dengan Anda terus mengkonsumsi makanan favorit Anda ketika menyusui, ‘rasa’ tersebut akan dirasakan juga oleh buah hati Anda ketika menyusui,
 dan ini akan membantunya untuk memiliki selera makan yang bervariasi. 
Dengan demikian, ketika si kecil mulai menerima MPASI,
 ia akan mudah menerima berbagai macam makanan yang Anda sodorkan kepadanya… 

Namun demikian, jika si kecil terlihat rewel dan perutnya kembung setelah Anda memakan jenis makanan tertentu, dan ini berlangsung terus, maka sebaiknya Anda menghentikan makanan tersebut dan melihat apakah terjadi perbaikan dalam kondisi si kecil. Terkadang ada juga bayi yang alergi terhadap makanan yang Anda makan, tapi ini sangat jarang terjadi. 

Nah, berikut ini adalah daftar beberapa jenis makanan dan minuman yang bisa menjadi penyebab rewelnya bayi Anda. Untuk memastikannya,
coba Anda hentikan konsumsinya dan lihat apakah ada perbaikan pada kondisi si kecil… 

Kopi, Teh dan Soda 
Kafein yang Anda konsumsi dapat diteruskan kepada bayi Anda melalui ASI, 
sedangkan bayi Anda tidak dapat mengeluarkannya dari tubuhnya
 dengan cepat sebagaimana layaknya orang dewasa.
 Jika Anda masih ingin meminum kopi, teh, atau soda, 
sebaiknya pilih waktu dimana Anda tidak akan menyusuinya untuk beberapa waktu. 

Cokelat 
Pada sebagian bayi yang menyusui, 
memiliki ibu penggemar cokelat bisa jadi kurang menyenangkan lho…
  Cokelat juga mengandung kafein 
– walaupun tidak sebanyak kopi –
 namun sebagian bayi bisa menjadi rewel juga gara-gara ibunya memakan cokelat terus menerus… 

Jeruk dan Lemon 
Jika mengkonsumsi jeruk dan lemon bisa menyebabkan bayi Anda rewel,
 coba ganti asupan Vitamin C dengan buah lain seperti mangga atau pepaya. 

Brokoli 
Sebagian bayi juga mengalami perut kembung jika sang ibu memakan brokoli, apalagi dalam jumlah banyak. Jika ini juga terjadi pada bayi Anda, coba kurangi konsumsi brokoli sebelum serta merta menghentikannya, lalu lihat lagi perkembangannya. 

Makanan yang Terlalu Pedas 
Jika Anda menyukai makanan pedas,
 mungkin selama menyusui Anda perlu membatasinya, 
karena bisa menyebabkan perut si kecil ‘kepanasan’. 

Bawang Putih 
Sebagian bayi juga akan bereaksi jika Anda
 memakan terlalu banyak makanan yang dominan rasa bawang putihnya. 

Daun Mint
Jika Anda mengkonsumsi terlalu banyak teh dengan daun mint,
 mungkin produksi ASI Anda bisa berkurang. 
Ini disebabkan zat yang terkandung dalam daun mint. 

Seledri 
Sebagian ibu juga akan mengalami penurunan produksi ASI 
ketika mengkonsumsi terlalu banyak seledri. 
Tidak semua makanan di atas bisa membuat bayi Anda rewel
 atau kembung perutnya jika Anda mengkonsumsinya. 
Jadi, kuncinya adalah memperhatikan apakah makanan tertentu bisa menyebabkan bayi 

Anda rewel atau tidak. 
Selain itu, sebagian bayi yang alergi bisa saja tidak cocok 
dengan makanan umum yang dikonsumsi oleh ibunya, 
namun ini sangat jarang terjadi. 
Sebagai contoh kasus, ada bayi yang alergi 
terhadap susu, jagung, kedelai, dan sebagainya, 
sehingga ia akan bereaksi jika sang ibu mengkonsumsi makanan-makanan ini. 
Biasanya kasus alergi seperti ini ditemui jika dalam keluarga terdapat sejarah alergi yang sama… 

sumber dari :: 
http://www.tipsbayi.com/makanan-ibu-menyusui.html 


30 September 2013

♥ CARA MENGHINDARI SELSEMA&BATUK PADA ANAK ♥

Salam Isnin dr ku..
hehe..
Ari ni berat ati nak gi keje..
mane xberatnyer..
Anak xbape nak sihat..
Selesema n Batuk 
org ckp nak beralih bulan mmg mcm tu..
so kite kene kene la berjage..
mcm ne nak kawal suhu bdn anak supaya x memudaratkan...
gitu la kan...
klu da jd ibubapa ni..
anak la nyawa kita..
segala2nya dia..

ni petua aku dpt dr google..


meh la nak cube try test..
adekala mujarab.


tp
papepun

توکّلت علٰی اللہ


BISMILLAHI TAWAKALTU 'ALALLAH






Bila search google terjumpe la dr segi pengalaman n dr segi petua.
Jum kite praktikkan mane yg bole...


DARI SEGI PENGALAMAN

"Ibu bapa biasanya akan merujuk anak mereka ke hospital 
apabila mendapati anak mereka menghadapi masalah pernafasan 
seperti hidung tersumbat, pernafasan berbunyi serta simptom seakan penyakit asma.

"Sebenarnya jika ibu atau bapa mempunyai sedikit ilmu fisioterapi,
 mereka boleh mempraktikkan kepada bayi mereka 
agar tidak mudah berlaku jangkitan lain terhadap bayi.

"Sebagai contoh, jika bayi mengalami hidung tersumbat dan batuk berkahak dan di rumah memang tidak mempunyai mesin sedut hingus, ibu bapa boleh mencuba teknik tepukan yang dinamakan percussion ke atas bayi mereka.

"Caranya mudah, pastikan bayi dalam posisi meniarap dan letakkan bantal di bawah perut, 
pastikan bantal itu tidak terlalu tebal. 
Kemudian condongkan sedikit posisi bantal 
dengan kedudukan kepala bayi ke bawah dan kaki di atas, pastikan kaki lurus.

"Ibu atau bapa pula bentukkan tapak tangan seakan cupping (lubang di tengah) 
dan gunakan kekuatan dari pergelangan tangan untuk menepuk perlahan di belakang bayi.

"Tepuk selama lebih kurang 15 minit dan beralih di kiri dan kanan tubuh bayi pula. 
Tujuan menepuk ini adalah untuk melonggarkan kahak 
di dalam paru-paru dan 15 minit selepas selesai menepuk, 
biasanya bayi akan batuk atau bersin 
dan sekali gus mengeluarkan kahak dalam bentuk muntah. 
Jika tertelan, tidak mengapa kerana kahak tersebut 
akan keluar menerusi najis mereka," jelas Siti Farah.

Siti Farah mengingatkan ibu bapa, 
sebelum memulakan teknik tepukan percussion ini,
 pastikan anak tidak minum susu sejam 
atau setengah jam sebelum bagi mengelakkan muntah.

Siti Farah berkata, bayi yang kesnya dirujuk ke fisioterapi oleh doktor, 
biasanya akan melalui fisioterapi pada bahagian dada.

"Ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor pula 
untuk melambatkan bakteria, manakala nebulizer 
adalah untuk membuka saluran pernafasan bayi yang sempit.

"Kombinasi tiga elemen iaitu ubat, nebulizer 
dan fisioterapi merupakan kaedah yang lazim dilakukan di hospital 
ke atas bayi yang menghadapi masalah tersebut," katanya.

Menurut Siti Farah lagi, apabila bayi diserahkan 
kepada ahli fisioterapi mereka akan dibedung 
dan teknik tepukan untuk melonggarkan kahak akan dibuat.

Selepas tepukan, mesin penyedut kahak 
akan digunakan bagi membantu bayi mengeluarkan kahak dan hingus mereka.

"Saya memang faham perasaan ibu yang menangis 
dan tidak sanggup melihat bayi mereka melalui prosedur tersebut. 
Tetapi ibu atau bapa perlu tahu, 
proses tersebut tidak menyakitkan ia cuma tidak selesa pada bayi 
dan kita sukar untuk mententeramkan bayi.

"Adakalanya juga ketika proses menyedut kahak 
dan hingus akan keluar bersama sedikit darah, ibu bapa jangan panik. 
Mereka perlu faham keadaan tersebut berlaku 
kerana saluran pernafasan anak terlalu sempit dan masih lembut.

"Apabila anak meronta, 
ia hanya akan menyebabkan kesukaran 
kepada bayi itu sendiri juga mendatangkan kerisauan kepada si ibu yang melihatnya," ujar Siti Farah.



sumber dari::



DARI SEGI PETUA

1. Sapukan dengan Minyak Bawang Putih
Cara membuat minyak bawang putih 
-Panggang bawang putih dgn kulit sampai masak 
atau kulitnya sudah hitam, 
kemudian lenyekkan pada minyak, 
sapu di dada anak ketika batuk selsema..

-Bawang putih juga sbg antibakteria n antivirus..
info khasiat bawnag putih selebihnya boleh rujuk 

2. Petua Garlic socks :

Letakkan bawang putih pada stokin anak. 
Pakaikan anak stokin berlubang besar sedikit sprt jenis berkait atau yg berlubang- lubang,
 kemudian ambil sehelai lagi stokin masukkan bawang putih yg telah ditumbuk tidak perlu lumat, 
untuk bayi ambil separuh bawang putih dahulu ditakuti kaki anak terlalu kepanasan 
(tujuan guna 2 stokin berlapis adalah bagi mengelakkan tapak kaki bayi kemerahan 
sbb kepanasan bawang putih). 
Jika bayi tidak selesa, boleh gunakan shj minyak bawang putih 
yang telah dibuat sprt gambar di atas, dan sapukan pada tapak kaki anak.

Untuk anak yg lebih dewasa, 
boleh guna sehelai stokin sahaja atau 
lekatkan sahaja bawang putih di tumit menggunakan handsaplast. 
Biar anak tidur semalaman begitu. 
Selalunya, nafas anak juga akan berbau bawang putih apabila bangun tidur. 
Tujuannya supaya bawang putih itu menyerap dalam kulit sebagai antivirus . 


Garlic enters your system and heads straight for the lungs.
Garlic is amazing for the lungs. 
This is a great way to fight bacterial infections. 
It also enhances your immune system and fights viruses at the same time!


3. Petua bawang merah

Potong bawang merah kepada 2
 dan letakkan di tepi bantal anak, 
buat selama 3 hari berturut.
 Bawang akan meng'absorb' semua virus2 di udara. 
Bawang yang terdedah tadi jangan di gunakan 
didalam makanan kerana dikuatiri memudaratkan. 


Nota : Jangan sekali2 menggunakan bawang yang telah terdedah. 



4. Steaming and cupping

Teknik percussion perlu di buat 1 minit bahagian kiri belakang badan 
dan 1 minit bahagian kanan belakang badan 
dan telentangkan anak ke depan 
dan tepuk selama 1 minit bahagian depan kiri dada 
dan 1 minit bahagian kanan depan dada. 

Ulang proses tersebut sehingga sekurang2nya 10 minit. 
Sekiranya anak meronta dan menangis itu lebih baik 
kerana dia menyedut wap tersebut dengan lebih agresif. 
Kalau tangan anak bergerak2, 
bedung anak tersebut dan salinkan pakaian baru selepas selesai proses steaming.


5. Madu asli.

Untuk bayi atau kanak-kanak, 1 sudu kecil..
 Kalau rasa madu tu macam pekat jer, boleh tambah air sikit.
Madu boleh mengeringkan kahak. 
Campurkan madu pada susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.



sumber dari ::





26 September 2013

♥ Samsung Galaxy S2 ♥



Salam ari khamis..
=)

wah ari ni aku agak gembira..
sebab???

hp S2 aku da boleh on..
setelah 2bln tersadai 
dlm beg..
akhirnya boleh juga on..
syukur alhamdulillah..

Tersadai bkn ape pun..
aku da try tanye byk kedai da..
hp aku kenapa..
kesemua kedai yg aku pergi diorg ckp
hp aku kene 
UPDATE SOFTWARE


so 
klu da update software tu
dgn automatiknya
kesemua data aku bole hilang..
errrrrr...
oh tidak!!
sgt sedih bile dgr mcm tu..
yela byk kot pic dlm tu..
lg lg pic anak aku..
dr lahir kot aku snap pic dia.
xkan nak biarkan lesap gitu jek..
ouh mmg xboleh la ka.

aku xpercaya dgn diorg..
xkan xleh nak selamatkan data dlm phone tu dulu..
very imposible..
so,
sbb tu la aku xanta repair pun....
hahahah..
aku nak search kat google..


search punyer search mmg xde mase..
ni pun curi2 mase tuk search.
almaklumla keje baru..
kene la skema skit..
hehe..

search punyer search terjumpe blog ni..
http://tomatowithcheese.blogspot.com/2012/08/penyelesaian-masalah-samsung-galaxy-sii.html
time kasih la byk byk..
mmg sgt2 membantu...



aku pun ape lg
 try wat..
hah

tuuuuu dia....
da bole on..
tuuuuu dia..
data xhilang....
yg  penting
photo smua xhilang...
syukurrrrr sgt
sukeeeeeeee sgt.

tp
contact no jek hilang..
tu xpe la..
sbb aku save kat email.
aku xsave kat phone..
so selamat la aku..
errr...


sape yg de problem tu
try la wat cenggini..
hopefully everything okay..
insya'allah..


24 September 2013

♥ KESAN BOTOL SUSU BPA PADA BAYI ANDA ♥





Apakah BPA?

BPA bermaksud bisphenol A, 
bahan yang dimasukkan ke dalam semua produk polycarbonate (plastik) , s
eperti botol susu bayi, cawan sippy, mainan bayi
dan lain-lain. BPA juga boleh didapati dalam lapisan beberapa tin susu formula bayi. 
Ia adalah bahan kimia yang popular kerana ia tahan lama dan tahan
haba.


Adakah botol susu BPA membahayakan anak anda?

Kajian menunjukkan pendedahan jangka panjang botol susu bayi 
polycarbonate yang mengandungi bisphenol-A (BPA) mungkin boleh menjejaskan
kesihatan dan perkembangan bayi dan kanak-kanak. 
Ibu bapa sering memanasan botol pada suhu yang tinggi/ 
atau gelombang mikro untuk membasmikan
kuman. Akan tetapi, bayi anda boleh menelan kuantiti kecil BPA 
yang dikeluarkan oleh botol polycarbonate jika botol telah 
dipanaskan pada suhu yangtinggi.
Sesetengah kajian menunjukkan bahawa BPA 
adalah selamat dalam dos yang disyorkan. 
Akan tetapi, kebanyakkan kajian menunjukkan bahawa BPA
meningkatkan risiko kesihatan yang negative kepada manusia walaupun dos yang rendah.


Bagaimanakan botol susu BPA boleh menjejaskan anak anda?

Kajian menunjukkan BPA adalah bahan gangguan hormon yang meniru hormone estrogen. 
Bahan kimia ini mendorong "palsu" estrogen menjejaskan badan
bayi anda dari segi keseimbangan hormon yang diperlukan 
untuk perkembangan bayi yang sihat. 
Pendedahan kepada BPA yang tinggi boleh dikaitkan
dengan perkembangan sistem pembiakan bayi lelaki 
dan permulaan awal baligh bayi perempuan. 
BPA boleh meningkatkan risiko kanser payudara, ovari,
atau kanser prostate pada lewat usia.
 BPA boleh menjadi faktor risiko untuk gangguan hiperaktif (ADHD) 
dan boleh menjejas aktiviti kimia otak, walaupun
dalam dos yang rendah. Disebabkan berat badan yang rendah,
 sistem organ yang tidak matang dan kadar metabolic yang tinggi, kanak-kanak dan bayi lebih
senang terjejas kepada kesan negatif BPA.


Bagaimana botol susu BPA 
boleh menjejaskan bayi dalam kandungan?

Beberapa kajian menunjukkan pendedahan BPA boleh memberi kesan negatif pada sistem saraf jani. Janin akan terdedah kepada BPA di mana ibu hamil
memanaskan makanan dalam bekas polycarbonate atau minuman dari botol air yang dibuat dengan BPA. BPA juga telah dikaitkan boleh meningkatkan
risiko keguguran.
Apakah langkah-langkah penggunaan dan pemilihan botol susu?
Anda dinasihati memilih botol kaca. Kaca tidak mengandungi mana-mana plastik, jadi ia tidak mempunyai apa-apa bahan kimia yang kontroversi.
Menggunakan jag berisi air panas atau pemanas susu botol yang khas untuk memanaskan botol polycarbonate anda.
Memilih botolsusu BPA-free walaupun harganya adalah lebih mahal daripada botolsusu plastik yang mengandungi BPA.
Memilih botolsusu plastik yang boleh dikitar semula. Kebanyakkan produk polycarbonate tidak dikitar semula. Jika botolsusu plastik boleh dikitar semula, ia
boleh dianggap plastik “selamat”. Terdapat logo kitar semula yang boleh dikesan di bahagian bawah botol, mempunyaisegi tiga yang diperbuat daripada tiga
anak panah.
Perhatikan nombor kitar semula. Elakkan membeli botolsusu plastik bertanda dengan 7 atau "PC", yang mungkin masih mengandungi BPA. Anda harus
membeli botolsusu bayi yang mempunyai nombor 1, 2, 4 atau 5 di dalam segitiga di bahagian bawah botol yang dikatakan lebih selamat.






19 September 2013

♥ Mainan Anak ♥





Usia 0-3 Bulan

Stimulasi dengan bola-bola kecil aneka warna
· Gerakkan bola-bola tersebut ke arah kiri-kanan, 
hingga merangsang perhatiannya dan membuatnya tersenyum.
· Biarkan si kecil mencoba mengenali bentuk bola itu dengan menyentuhnya.
 Eksplorasi ini akan membantu merangsang kemampuan motoriknya.

* Manfaat:
Merangsang kemampuan indra penglihatan.
 Dengan latihan yang terus-menerus,
 kedua matanya akan berfungsi optimal. 
Si kecil akan mampu melihat objek yang dilihat dengan jelas 
dan bisa terfokus ketika menatap benda dari jarak yang berlainan.

Stimulasi dengan mainan/boneka/ gambar menarik
· Bentangkan tali di antara dua sisi kiri dan kanan tempat tidurnya. 
Gantungkan mainan/boneka/ gambar menarik dengan posisi persis di atas wajah si bayi. 
Pastikan talinya terikat erat dalam posisi tegang agar tak jatuh ke wajah bayi.
· Pilihlah bentuk binatang yang lucu,
 seperti itik, gajah, atau sapi.
 Usahakan warna setiap boneka berlainan agar si mungil mulai belajar mengenal warna.
· Gerak-gerakkan gantungan itu untuk menarik perhatian si kecil.
· Jelaskan satu per satu nama-nama binatang/gambar tersebut.

* Manfaat:
Bayi akan belajar mengetahui perbedaan masing-masing bentuk mainan yang digantung. Untuk tahap berikutnya, tangan si kecil akan menggapai-gapai mainan yang digantung itu, sehingga kemampuan motoriknya terasah.

Stimulasi dengan balon
· Balon bisa dijadikan mainan pilihan agar bayi tak merasa bosan.
· Usahakan bentuk balon tak hanya bulat/lonjong,
 tapi juga panjang atau menyerupai bunga matahari. 
Warna balon pun sebaiknya warna-warni 
untuk mengasah kemampuan indra penglihatannya.
· Sesekali lepaskan tali balon dan
 biarkan si kecil memperhatikan pergerakan balon tersebut saat melayang perlahan. 
Pemandangan ini akan membuatnya terkagum-kagum, 
sementara rasa ingin tahunya akan bertambah.

* Manfaat:
Belajar memfokuskan indra penglihatan,
 selain membina hubungan yang lebih erat antara bayi dengan orang tuanya.

Stimulasi dengan kerincingan
· Berikan si kecil mainan berupa kerincingan.
· Rangsang rasa penasaran si kecil dengan menggerakkan kerincingan 
dan biarkan dia berusaha menggapai dan memegangnya.

* Manfaat:
Awalnya ditujukan untuk menstimulasi kemampuan indra pendengaran. 
Setelah menangkap dari mana arah suara itu berasal, 
otomatis indra penglihatan dan kemampuan refleksnya diuji.



Usia 3-6 Bulan

Stimulasi dengan cermin
· Bayi pun ingin mengetahui seperti apa, sih, wajahnya.
 Tunjukkan padanya cermin dan biarkan ia mengagumi wajah yang terpantul di situ.
· Mintalah kakaknya memangku si kecil, 
kemudian biarkan si kecil mengamati wajahnya sendiri dan wajah kakaknya di cermin.
· Jangan lupa tunjuk wajah yang terlihat di cermin sambil menyebut namanya dan kakaknya.

* Manfaat:
Bayi belajar mengidentifikasikan diri sendiri yang tengah tersenyum 
atau tertawa yang membuat kemampuan sosialnya terasah.

Stimulasi dengan selimut
· Posisikan bayi di atas selimut.
 Ayah memegang kedua ujung yang satu sementara kedua ujung lainnya dipegang ibu.
· Ayunkan selimut perlahan ke kiri dan kanan supaya bayi merasa “diombang-ambing” . 
Pastikan semua ujung selimut terpegang erat agar bayi tak jatuh.
· Gulung selimut menyerupai sebuah bantalan kemudian telungkupkan bayi di atasnya. 
Pegangi si kecil dan biarkan ia mengetahui bagaimana rasanya “menggelinding” .

* Manfaat:
Melatih kekuatan/stamina tubuh sebagai elemen dasar 
untuk melakukan berbagai aktivitas fisik di kemudian hari.

Stimulasi dengan bahan berisik
· Bungkus piring plastik dengan plastik kresek.
· Tempelkan piring itu ke telapak kaki bayi.
Biarkan dia merasakan sentuhan benda tersebut pada kakinya
· Seiring dengan pijakan kakinya,
 ia juga akan mendengar suara kresek-kresek yang membangkitkan rasa ingin tahunya.

* Manfaat:
Mengasah sensitivitas telapak kaki sebagai modalnya kelak untuk belajar berjalan.


Usia 6-9 Bulan

Stimulasi dengan mainan yang bisa berputar
· Dalam posisi duduk di pangkuan ibu/bapak, 
tunjukkan mainan berupa kincir dari kertas.
· Tiuplah baling-balingnya agar berputar. 
Sesekali, hentikan tiupannya dan perhatikan bagaimana reaksi si kecil.

* Manfaat:
Melatih respons mata ketika melihat benda berputar 
dan menumbuhkan rasa ingin tahu dengan cara mencoba meraih mainan tersebut.

Stimulasi dengan mainan peralatan dapur
· Rangsanglah rasa ingin tahu bayi dengan mainan berbentuk peralatan dapur, 
seperti sendok dan piring kaleng/plastik. Tapi jangan berikan mainan yang bisa menimbulkan bahaya seperti bentuk garpu atau pisau.
· Biarkan ia menyentuh dan memainkannya sambil kita jelaskan satu per satu fungsi alat dapur itu.

* Manfaat:
Selain mengenal perbendaharaan alat dapur,
 juga melatih kemampuan motorik ketika dia mencoba memegang 
dan mencengkeram mainan itu.

Stimulasi dengan buku cerita
· Sembari duduk di pangkuan, 
tunjukkan pada si kecil buku cerita yang bergambar.
· Ceritakan kisah dalam buku itu dengan suara dan intonasi yang enak. 
Rangsang ketertarikan bayi dengan materi cerita yang beragam agar tak bosan.

* Manfaat:
Memperkaya kosakata sehingga kemampuan lisannya akan lebih terasah.

Stimulasi dengan gelembung sabun
· Permainan berupa gelembung sabun sangat menarik. 
Amati reaksi gembira yang diluapkannya.
· Hanya saja pastikan tak ada gelembung yang menghampiri wajah si kecil.
 Bila pecah tepat di dekat matanya dikhawatirkan bisa menimbulkan perih.

* Manfaat:
Melatih gerak refleks mata, tangan,
 dan gerakan badan ketika meraih gelembung itu. 
Selain itu, mempererat hubungan anak dengan ibu/bapak.

Stimulasi dengan foto
· Ambil album foto keluarga. 
Posisikan bayi untuk duduk di pangkuan lalu tunjukkan satu per satu foto dalam album itu.
· Saat menunjukkan foto-foto tadi jangan lupa sebutkan nama sosok yang ditunjuk.
 Semisal, “Yang ini mama, ini papa dan yang itu kakek sama nenek.”

* Manfaat:
Mengenalkan silsilah dan merangsang rasa ingin tahunya lebih jauh lagi.

Stimulasi dengan mainan yang dibungkus
· Bungkuslah mainan-mainan si kecil menyerupai kado.
· Biarkan si kecil berusaha membuka bungkusan tersebut satu-persatu. 
Lihatlah reaksinya ketika membuka bungkusan berisi bola,
 boneka, binatang dan miniatur alat-alat dapur.

* Manfaat:
Melatih kekuatan jari-jemari dan menumbuhkan rasa penasaran,
 serta minat mengeksplorasi.

Stimulasi dengan wadah plastik
· Berikan si kecil botol-botol plastik bertutup yang sudah diisi ragam kacang, 
seperti kacang hijau, kacang kedelai, kacang merah, atau makaroni dan sejenisnya.
· Amati reaksi/keheranannya saat menggoyang-goyangka n botol-botol tersebut.
 Ia sedang menyimak suara yang ditimbulkan benda di dalamnya.
· Di lain kesempatan beri wadah yang agak besar dan isilah dengan mainannya. 
Libatkan si kecil untuk memasukkan mainannya sekaligus mengeluarkannya.

* Manfaat:
Belajar memfokuskan perhatian dan mengolah daya pikirnya. 
Si kecil pun melatih diri untuk jadi orang yang aktif.

Stimulasi dengan senter
· Ambillah senter. Tempatkan mainan-mainan/ boneka sekitar setengah meter di depan 
posisi duduk di kecil.
· Sorotlah mainan-mainan si kecil satu per satu.
 Lihat ketertarikan si kecil ketika mengamati sinar yang menerpa mainannya.

* Manfaat:
Belajar mengenal cahaya yang terfokus 
juga merangsang daya penglihatan terhadap objek yang disorot senter itu.

Stimulasi dengan gasing
· Posisikan si kecil duduk di pangkuan.
 Mintalah orang lain memutarkan mainan gasing persis di depannya.
· Amati luapan kegembiraan akibat rasa takjub menyaksikan mainan yang bisa berputar sedemikian rupa.

* Manfaat:
Si kecil belajar berpikir logis mengenai sebab-akibat.
 Rasa ingin tahu pun makin terasah.





Usia 9-12 Bulan

Stimulasi dengan puzzle
· Berilah si kecil puzzle sederhana dengan gambar-gambar yang menarik/lucu.
· Biarkan si kecil berusaha menyusun puzzle-nya, hingga rasa ingin tahunya terpenuhi.

* Manfaat:
Merangsang konsep berpikir anak dan menstimulasi motivasi dirinya untuk bisa menyelesaikan sesuatu.

Stimulasi dengan mainan mobil-mobilan ·
Dudukkan si kecil di atas mainan berbentuk mobil.
· Doronglah perlahan-lahan mobil itu maju, mundur, dan belok ke kiri atau kanan.
· Biarkan si kecil yang memegang kemudi biar ia merasakan kebanggaan tersendiri.

* Manfaat:
Mengasah keterampilan dan melatih keseimbangan tubuh.

Stimulasi dengan tumbuhan-tumbuhan
· Ajaklah si kecil ke halaman rumah, ke kebun atau paling tidak ajaklah ia mendekati pot bunga.
· Kenalkan nama tumbuhan, tekstur daun, warnanya dan buahnya.
· Di lain waktu kenalkan ia pada jenis tumbuhan lain.

* Manfaat:
Belajar mengenal dan beradaptasi dengan lingkungan sekitar.

Stimulasi dengan mainan yang ditepuk-tepuk
· Beri benda-benda dengan aneka bentuk dan ukuran.
· Rangsang si kecil untuk belajar menepukkan benda-benda
tersebut mulai yang berukuran besar sampai yang paling kecil.

* Manfaat:
Melatih kemampuan motorik dan mengolah daya pikir serta kreativitasnya.


sumber::
Ayah-Bunda-Anak (mbak Nita, tq buat artikelnya)
http://rodetitan.multiply.com/journal/item/16

10 September 2013

♥ SI KECIL 6 BULAN ♥


Perkembangan bayi anda pada usia 6 bulan
Semakan terakhir



Highlights

Apabila bayi anda berusia kira-kira enam bulan (kadangkala lebih lambat dari ini), kemahiran mengawal gerak tangan bagi bayi anda telah berkembang secukupnya untuk membolehkan dia menarik objek kepadanya.

Apabila bayi anda sudah pandai meragut alat mainan, dia akan mula mengasahkan kemahiran memindahkan alat mainan dari satu tangan ke tangan yang lain secara berulang-ulang kali. Juga, bayi anda akan mendapati bahawa melepas dan menjatuhkan sesuatu objek sama seronok dengan mengutipnya kembali.

Apabila bayi anda memahami konsep sebab dan akibat, dunia bayi anda menjadi lebih menarik baginya… dan dunia anda akan menjadi semakin semak dan tidak teratur.

Fasih dengan tangan kiri (kidal) atau kanan?

Masih terlalu awal untuk mengatakan sama ada bayi anda akan lebih gemar menggunakan tangan kanan atau kiri (kidal). Pada tahap ini, kebanyakan bayi kelihatan gemar menggunakan sebelah tangannya dahulu dan kemudian bertukar menggunakan tangan yang lagi satu.

Kecenderungan menggunakan tangan kiri atau kanan sebenarnya tidak boleh ditentukan sehingga dia berumur dua atau tiga tahun.

Belajar bergolek

Pada usia ini, kebanyakan bayi telah belajar bergolek ke setiap arah, dan ini adalah satu pencapaian dalam perkembangannya yang mungkin menghiburkan anda dan juga bayi anda.

Walaupun bayi anda amat seronok untuk bergolek, ianya boleh menyebabkan kebimbangan bagi diri anda. Letakkan tangan atas badan bayi anda semasa menukar lampinnya, dan jangan sekali-kali meninggalkan bayi anda berseorangan atas katil atau mana-mana tempat tinggi. Jika anda menggunakan meja untuk menyalin pakaian bayi selama ini, sekarang ini adalah lebih baik bagi anda menyalin pakaiannya di atas lantai saja.

Bayi anda walaupun kecil suka bersosial

Pada usia ini, bayi anda bukan hanya membenarkan perhatian daripada orang lain, malah, mereka juga akan selalu menggalakkannya. Walaupun tidak lama lagi anda mungkin menyedari bahawa bayi anda sudah mula menunjukkan sifat takutkan orang yang tidak dikenali, namun, bayi berusia enam bulan masih lagi bersikap tidak memilih: sesiapa sahaja yang mendekati bayi anda dengan muka mesra atau tersenyum akan menggembirakan bayi anda dan akan terus menjadi kawannya. Tetapi, janganlah bimbang – dia masih memerlukan dan mendambakan perhatian penuh daripada anda.

Bayi anda juga akan menyedari bahawa semua kelakuannya, sama ada yang disukai anda, maupun yang tidak disukai, semuanya diperhatikan oleh anda, jadi bermula dari sekarang (dan bagi tahun-tahun yang akan datang) bayi anda akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan perhatian anda. Pada masa ini, segala yang dilakukan oleh bayi anda semuanya menimbulkan keseronokan bagi anda, tetapi semakin dia membesar, semakin nakallah perangainya semata-mata untuk mendapat reaksi daripada anda. Cuma, jangan lupa untuk memberi reaksi yang hebat apabila dia melakukan sesuatu yang sesuai dan digemari anda.

Ada satu perkara yang menjadi semakin jelas: bayi anda akan mula mempelbagaikan taktiknya untuk mendapatkan perhatian, selain dari menangis. Jadi, janganlah hairan jika bayi anda berusaha seberapa boleh untuk mendapatkan perhatian anda, sama ada menggeliat-geliatkan badan, membuat pelbagai bunyi-bunyian atau yang lain.

Dalam masa tiga bulan yang akan datang, bayi anda akan memperoleh cara yang tersendiri dan unik untuk memberitahu anda apa yang dia sedang fikirkan, mahukan dan perlukan.

Main mainan jenis bergilir-gilir

Bayi berusia enam bulan gemar bermain mainan bergilir-gilir, terutamanya yang melibatkan bunyi dan bahasa. Sekali-sekala, biarkan bayi anda mengambil giliran dahulu dalam mainan, dan tirulah sebutan yang dibuat olehnya. Bila tiba giliran anda memulakan mainan, cara terbaik untuk mengajar anak anda – dan membuat dia ketawa pada masa yang sama – adalah dengan membuat bunyi-bunyi haiwan ("kuek-kuek," "bow-wow" dan sebagainya).

Bayi anda yang suka membebel

Apabila bayi anda berusia enam bulan, dia akan melihat dan mendengar apa yang ada dalam persekitarannya hampir sama sebagaimana anda mengalaminya. Kebolehan komunikasinya juga berkembang dengan pantas, meliputi jeritan keriangan, bunyi-bunyi keseronokan, bunyi seperti opera mengubah oktaf dan mengagah. Pada usia ini, lebih kurang separuh daripada bayi akan mengagah, dengan mengulangi satu suku kata seperti "ba," "ma," "ga," atau mengulangi beberapa gabungan konsonan dan vokal.

Ada juga bayi yang menambah satu atau dua suku kata yang lain, menjadikan bunyinya lebih kompleks. Anda boleh memberikan galakan kepada bayi anda dengan mengagah bersama-sama dengannya dan membuatkan ini satu permainan ("Biri-biri berbunyi, 'baaa,'" atau "Kambing berbunyi, 'maaa,'" dan sebagainya) atau memberi perhatian rapi kepada apa yang diperkatakan seakan-akan anda faham semua yang dikatakannya dan mendapati semuanya amat menarik.

Bayi anda boleh juga mengenalpasti nada dan suara yang berbeza dan sekarang mungkin akan menangis apabila anda bercakap kasar dengannya.

Satu cara yang pasti membuatkan bayi anda gembira adalah dengan mengisi gelas tiga suku penuh dan menggunakan straw untuk meniup-niup buih. Bukan saja bunyi tetapi gambaran itu juga akan membuatkan dia ketawa.

Merangsang derianya

Bayi anda menggunakan semua derianya untuk mengeksplorasi dan mempelajari tentang dunianya. Pastikan dia mempunyai banyak barang-barang yang selamat di sekitarnya untuk disentuh, dimain-main dengan mulut dan dimanipulasikan. Dia akan gembira memicit bola getah lembut, menepuk kepingan bulu tiruan, menggigit gegelang gigi yang dingin dan mendengar bunyi loceng dalam anak patung lembut berbentuk haiwan.

Gembira semasa mendengar cerita

Membaca kepada bayi anda kini akan merupakan aktiviti yang berjaya sebab dia akan terhibur melihat gambar-gambar yang terang sambil bergelung dalam pangkuan anda. Tidak kira berapa umur anak anda, sudah tentu membaca memberikan peluang untuk memeluk dan bersosial sesama yang bermanfaat kepada bayi dan ibu bapa.


sumber dari::
http://www.babycenter.com.my/a1033294/perkembangan-bayi-anda-pada-usia-6-bulan#ixzz2edNzLyZ6