Setiap kali datangnya Hari Raya Aidil Adha,
begitu banyak binatang ternakan seperti
unta, lembu atau kambing dikorbankan
oleh umat Islam sebagai memenuhi tuntutan agama.
agar kita dapat menginfakkan sedikit wang
yang ada dalam menjalankan ibadah korban.
Ibadah korban ini juga
adalah satu cara untuk kita memperingati
bagaimana besarnya pengorbanan Nabi Ibrahim a.s.
yang patuh dengan perintah Allah swt
apabila diperintahkan untuk menyembelih anak kesayangannya Nabi Ismail a.s.
Selain itu ia juga boleh menunjukkan
tanda kesyukuran kita kepada Allah swt
di atas segala nikmat yang begitu banyak dikurniakan kepada kita
sebagai hambaNya serta
boleh mendekatkan jurang di antara simiskin dengan sikaya.
Mengikut pendapat Imam Syafie,
perkara sunat ini dituntut bagi mereka yang mempunyai harta
yang berlebihan dan ibadah korban ini
boleh dilakukan sewaktu hari tasyrik, 10,11 dan 12 Zulhijjah.
Namun begitu,
"berapa ramaikah di antara kita yang
memahami erti sebenar "korban" ini dalam konteks yang lebih luas?"
Ramai di antara kita yang menganggap
dengan menyertai nama satu bahagian ataupun lebih
dalam program ibadah korban binatang ternakan,
sudah memadai bagi mereka sebagai melakukan satu pengorbanan untuk setahun.
Jika direnung dalam konteks yang lebih luas tentang makna sebenar "korban" itu sendiri,
ia merangkumi segala bentuk pengorbanan kita memperhambakan diri kita kepada Yang Maha Esa.
Berapa ramaikah di antara kita yang sanggup
mengorbankan waktu tidur mereka
untuk bangun malam melakukan solat tahajud walaupun cuma 2 rakaat?
Berapa ramai pula yang sanggup berjalan d
alam kedinginan subuh untuk bergerak ke masjid
bagi menunaikan Solat Subuh berjema'ah di masjid-masjid berhampiran?
Begitu juga,
berapa ramaikah yang sanggup duduk sejam atau dua di masjid-masjid
bagi mengutip ilmu daripada kuliah-kuliah yang disampaikan
oleh penceramah-penceramah yang dijemput.
Berapa ramai pula yang sanggup mencari-cari
ilmu walaupun terpaksa mengeluarkan sedikit belanja
bagi mentelaah dan menadah kitab bersama tuan-tuan guru?
Jika dilihat trend hari ini,
ramai umat Islam yang begitu bersemangat menyumbangkan tenaga
bila program ibadah korban diadakan baik secara persendirian
ataupun di masjid ataupun surau-surau.
Malah ada di antara mereka sanggup mengorbankan
waktu solat fardhu dek sibuknya bekerja dalam
program ibadah korban sedangkan
kewajipan menunaikan solat fardhu itu lebih utama sekali.
Dari pagi selepas sahaja solat sunat Hari Raya selesai,
mereka yang bertugas telah bersedia untuk memikul tugas
sehingga selesai pada petangnya.
Azan Zuhur yang berkumandang pun seolah-olah tiada apa-apa kesan
bagi mereka kerana terlalu ghairah bersama-sama teman mengerjakan beberapa ekor lembu.
Malah ada juga peserta yang mengambil bahagian
kerana adanya lebihan wang melakukan ibadah korban s
edangkan solat fardhu diabaikan begitu sahaja.
Di manakah nak disandarkannya pahala ibadah korban ini jika solatnya tiada?
Alangkah ruginya jika erti "korban" ini dalam konteks yang lebih luas tidak difahami oleh kita.
Takut-takut ibadah korban yang kita lakukan saban tahun hanyalah
sebagai satu pesta penyembelihan binatang ternakan
tanpa kita memahami maksud yang tersirat di sebaliknya.
Sekian. terima kasih.
Salam Aidiladha dr saya.
آمِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
Salam Aidiladha dr saya.
آمِّيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
No comments:
Post a Comment